Bilbatteriladdare CTEK MXS 5.0

Installationstips CTEK

Om man vill använda sin CTEK bilbatteriladdare regelbundet så finns det ett antal tillbehör som underlättar. Med varje laddare upp till 10A medföljer ett par klämmor med snabbkoppling, samt en kabel med ringkabelskor och snabbkoppling. Denna skruvas lämpligen fast på batteriet för att på så sätt alltid vara tillgänglig för snabb anslutning. Lite beroende på batteriets placering kan det gå att dra fram anslutningskontakten i bilens front och inte ens behöva
öppna motorhuven när laddaren ska anslutas.

CTEK Comfort Connect, anslutning på VW Vento
Installation av CTEK Comfort Connect på äldre Volkswagen

CTEK Comfort Connect, anslutning på VW VentoCTEK Comfort Connect, anslutning på VW VentoCTEK Comfort Connect, anslutning på VW Vento

Laddaren kan skyddas med ett silikonskydd, som förutom att skydda
laddaren mot repor även skyddar bilens lackerade ytor från att bli
repade av laddaren.

CTEK Bumper, skyddar bilen mot repor och laddaren från stötar
Den så kallade CTEK Bumper, silikonskyddet som skyddar både bilens lack och laddaren

CTEK Bumper

Alla CTEK bilbatteriladdare har möjligheter
till uppfästning på väggen i garaget eller liknande, så vill man så
kan man montera fast laddaren och om anslutningskabeln inte räcker så finns det en 2,5m förlängningskabel att tillgå. Anslutningskabeln fast monterad i bilen, bilbatteriladdaren fast monterad på väggen i garaget med generöst tilltagen kabellängd gör laddning av bilbatteriet så enkelt det någonsin kan bli.

På äldre typer av  CTEK bilbatteriladdare fanns en annan typ av kontakt. Den kallas den ”gamla vita” och är således en vit kontakt av en standardtyp som den som hållit på med elektriska radiostyrda bilar, flygplan eller båtar säkert känner igen därifrån, då det är samma kontakt som används mellan ackumulator och bil, flygplan eller båt. Om man har en äldre laddare, som till exempel Zephyr, som har den gamla kontakten så finns det en adapterkabel att köpa som gör att man kan använda nya tillbehör med Comfort Connect till sin gamla batteriladdare.

CTEK-installation på fyrhjuling, äldre modell av laddare med den gamla vita kontakten
CTEK-installation på en mindre fyrhjuling. Kontakten är av den äldre typen, den som kallas ”den gamla vita” kontakten.

Det är alltså inte bara på bilen man kan ha användning för sin CTEK-laddare och Comfort Connect anslutningskabel, utan även på fyrhjuling, gräsklippare och andra fordon med 12V.

Comfort Indicator är ett annat tillbehör som är mycket användbart. Indicator finns i ett antal varianter som alla har det gemensamt att det sitter en liten del på den som indikerar om batteriet behöver laddas.  Grönt ljus betyder att batteristatusen är mycket bra, 90-100 %, gult ljus att batteriet bör laddas, 40-90 %, och rött ljus att det måste laddas 0-40 %. Comfort Indicatorn finns både som anslutningskabel för montage vid batteriet, för panelmontage och som gig.plugg. Stick in proppen i cig.uttaget och få genast besked om batteriets status. Genialt och enkelt.

En mycket enkel lösning kan då vara att montera en Comfort Indicator Panel inne i bilen. Då ser du från förarplatsen när batteriet börjar behöva laddning, och du ansluter din batteriladdare på samma ställe med Comfort Connect-kontakten.

ctek-comfortconnect-indicator-panel
Comfort Indicator för panelmontage, med Comfort Connect-anslutning för laddning.
IMG_0877c
Comfort Indicator panelmontage på samma fyrhjuling som ovan, ombyggd för att kunna se laddningsnivån och ladda med en nyare CTEK-batteriladdare med Comfort Connect
IMG_0880c
Här med CTEK MXS 5.0 ansluten via Comfort Connect

Vi är starkt övertygade om att CTEK:s batteriladdare är bland de bästa i världen, kanske allra bäst, och deras utbud av tillbehör till batteriladdarna gör att den bilden blir ännu starkare. Genom att erbjuda tillbehören som gör det enkelt att använda bilbatteriladdaren, och att få bilbatteriet att hålla längre, så gör man CTEK-laddaren inte bara till bilbatteriets bästa vän, utan även till din och din plånboks vän.